Hardlooptips

Wil je meedoen met de 'Ren voor haar leven!' ladiesrun? Zorg dan dat je goed getraind aan de start verschijnt. Hieronder vind je een paar hardlooptips:


1. Koop goede schoenen 
Schaf voordat je begint met rennen echte hardloopschoenen in een sportwinkel aan. Het is even een investering, maar die verdien je dubbel en dwars terug. 


2. Start op tijd met trainen
Het is belangrijk dat je rustig opbouwt om blessures te voorkomen. Dus niet te veel willen in te korte tijd. We hebben een traingsschema voor je opgesteld waarin je in 12 weken kunt toewerken naar 5 km hardlopen. Het schema vind je onderaan deze pagina onder het kopje 'Downloads'. 


3. Bepaal je eigen tempo
Wat is een goed tempo om te rennen? Dat is per persoon verschillend. Ben je helemaal buiten adem en kun je geen gesprek meer voeren met iemand anders? Dan ren je te snel.


4. Meld je aan bij een trainingsgroep
Lijkt het je gezellig om samen met anderen te rennen? Kijk dan of er in jouw omgeving een trainingsgroep is waar je je bij aan kunt sluiten. Bijvoorbeeld de plaatselijke atletiekvereniging waar ze je persoonlijk advies kunnen geven. 


5. Zet door
Misschien heb je soms even geen zin om te trainen. Het regent of je hebt je dag niet. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Het betekent niet dat je iets verkeerd doet of dat hardlopen niets voor jou is. Zet door, met wilskracht kun je meer dan je denkt! 


6. Heb je de smaak te pakken?
Op de site van Hardloopkalender Nederland vind je een overzicht van nog veel meer hardloopevenementen waar je aan mee kunt doen.


Veel succes!